KEPELBAGAIAN JENIS WARNA - 23/Mei/2010

Kali ini Inspirasi Ana akan membantu anda dalam mengenal warna. Jenis-jenis warna yang terdapat di dalam persekitaran kita. Anda perlu tahu beberapa kategori warna. Di antaranya ialah :-

Primary Colour (Warna Utama)

MERAH, BIRU, KUNING

Secondary Colour (Warna Kedua)

UNGU,HIJAU,JINGGA

Tertiary Colour (Warna Tertiari)

BIRU-HIJAU,BIRU-UNGU,MERAH-OREN,KUNING-OREN,KUNING-HIJAU



Kita juga perlu tahu juga kaedah ini :-

1) Hue (Corak) = warna

2) Shade (Variasi) = warna + hitam

3) Tone (Tona) = warna + kelabu

4) Tint (Tint) = warna + putih


Terdapat 4 pilihan dalam menentukan warna yang anda gemari.

Monochromatic (satu warna)

Pilih satu warna, contohnya hijau kuning dan hasilkan skema warna bedasarkan pelbagai tona dan kepekatan warna hijau-kuning. Anda juga boleh menaikkan seri hijau dengan menambahkan warna-warna neutral seperti putih dan kelabu.

Triadic (tiga warna)

Pilih tiga warna yang jaraknya sama di antara satu sama lain seperti jingga, hijau dan ungu. Untuk hasil yang lebih menarik, pilihlah satu warna terang dan dua lagi warna lembut.

Adjacent (Bersebelahan)

Roda warna amat berguna apabila anda ingin menggabungkan beberapa warna. Gabungkan warna utama atau warna kedua dengan warna ketiga. Pilih dua atau tiga warna yang bersebelahan dalam lingkungan 90 darjah. Contohnya kombinasi merah dengan merah jingga dan jingga.

Complementary (Pelengkap)

Di sini, kontras memainkan peranannya. Pilih dua warna yang kedudukannya bertentangan antara satu sama lain. Contohnya ungu dan kuning. Anda akan mendapat satu hasil pertembungan dua warna yang berbeza dan penuh bertenaga.

Newer Post Older Post

Leave a Reply

Segalanya mungkin dengan WARNA...serlahkan kediaman anda dengan pilihan WARNA yang menarik....Inspirasi Ana akan membantu menjadikan impian anda menjadi nyata...hanya dengan WARNA...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...