READY TO PAINT?? 25/JUN/2010

Sebelum ini inspirasi Ana memberi pengenalan kepada anda mengenai warna. Sudah tahu pilihan warna yang anda mahukan?. Sudah bersediakah anda untuk mengecat?. Apa yang perlu anda tahu ialah, persedian yang rapi dan teratur adalah rahsia bagi kesempurnaan liputan cat. Persediaan perlatan dan ruang yang bertuk adalah amat penting dalam melakukan kerja-kerja mengecat. Ia mampu mengelakkan masalah seperti tompokan pada dinding yang baru di cat serta percikan pada perabot mahal anda.

Langkah yang bijak ialah anda perlu memastikan ruang yang mampu dicat di kosongkan seberapa yang mampu. Seterusnya tampalkan pita berpelekat pada tingkap, birai, sumber lampu, soket dan suis. Tutup perabot dan lantai dengan surat khabar dan akhir sekali pastikan dinding anda bersih daripada sebarang bekas paku, catluntur, rekahan atau lelehan air pada cat lama.

Anda perlu melaksanakan 4 langkah sebelum memulakan pengecatan. Pastikan dinding diperiksa dan semua kesan yang tidak sepatutnya telah diperbetulkan untuk mendapatkan hasil liputan cat yang sekata.

Hole and cracks (Lubang dan Rekahan)

Tampal dengan bahan penampal dan gunakan kertas pasir pada bahagian yang ditampal.


Rough Spots (Permukaan Kasar)

Gunakan kertas pasir untuk meratakan permukaan.


Popped Nails (Bekas Paku)

Tampal dengan bahan penampal.


Loose Paints (Cat Terkopek)

Kikis dan bersihkan dengan pisau pertukangan (Scraper). Gunakan kertas pasir untuk meratakan permukaan.

Newer Post Older Post

Leave a Reply

Segalanya mungkin dengan WARNA...serlahkan kediaman anda dengan pilihan WARNA yang menarik....Inspirasi Ana akan membantu menjadikan impian anda menjadi nyata...hanya dengan WARNA...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...